Past mijn telefoonabonnement nog wel bij mijn gebruiksgedrag?

  1. Home
  2. Blogartikel
  3. Past mijn telefoonabonnement nog wel bij mijn gebruiksgedrag?

Telefoonproviders gaan er vaak van uit dat je je smartphone 24/7 bij je draagt en dat je er de halve dag mee bezig bent. Bellen, appen, muziek streamen, videobellen, het kost allemaal data. En dus moet je wel een royaal abonnement nemen, want stel je voor dat je buiten je bundel belt of data gebruikt, dan betaal je flink meer. Maar zo’n unlimited abonnement kost wel een flink bedrag per maand, zeker als je het afsluit inclusief ‘gratis’ smartphone. Ga zo’n uitgebreid abonnement alleen aan als je het daadwerkelijk gebruikt.

Wat als ik mijn telefoon alleen heb om bereikbaar te zijn?

Als je alleen maar een smartphone bij je draagt zodat je bereikbaar bent en er alleen bij hoge uitzondering zelf mee belt, neem dan een goedkoop abonnement zonder gratis belminuten. Een prepaid kan ook, maar dan loop je het risico dat je je beltegoed niet op tijd opmaakt en steeds weer moet bijstorten omdat het anders vervalt. Dan zit je op een gegeven moment met een smartphone met meer dan honderd euro beltegoed wat je nooit meer op krijgt. Een abonnement zonder belminuten heb je al voor rond de 5 euro per maand, dat is dan waarschijnlijk voordeliger.

Houd je abonnement regelmatig tegen het licht

Het is sowieso aan te raden om af en toe eens kritisch naar je smartphone abonnement te kijken. Je kunt aan de hand van je facturen zien hoeveel je belt en hoeveel internet je gebruikt. Als dat veel hoger of lager is dan binnen je abonnement zit, dan is het natuurlijk een goed idee om het aan te passen. Een abonnement nemen inclusief telefoon is leuk als je graag altijd de nieuwste smartphone wilt hebben. Is het voor jou niet belangrijk om het nieuwste model te hebben van je favoriete merk, dan kun je vaak ook een goede refurbished telefoon kopen, die veel goedkoper is dan de nieuwprijs, die uiteraard verwerkt is in de maandelijkse kosten voor je abonnement. Houd er bovendien rekening mee dat een smartphone abonnement met een toestel van meer dan 250 euro wordt gemeld bij het BKR in Tiel als langlopende financiële verplichting.

Zeg een te duur abonnement tijdig op

Als je smartphone abonnement te duur is, zeg dit dan op zodra je tot die conclusie komt. Iedere maand dat je te veel betaalt is er immers 1 te veel. Stel dat je genoeg hebt aan een abonnement dat 10 euro per maand kost en dat je huidige abonnement 25 euro kost. Dat betekent dat je in een jaar tijd maar liefst 180 euro meer betaalt dan nodig. Van dat geld kun je bijna een nieuwe refurbished smartphone kopen.

Menu